1) Rád bych začal otázkou, kam se vlastně technologie inteligentního bydlení posunula za poslední dva roky? Došlo k nějakému výraznému technologickému posunu, nebo došlo spíše k vývoji v možnostech implementace, tedy reálných možností instalace?

Stále se zlepšují možnosti instalací v existujících domech, jednak díky rychlému rozvoji bezdrátových technologií a také převodníkům, které dokáží pro více funkcí použít jediný třeba i dvacet let starý kabel ve zdi.

Jinak potřebné technologie jsou k dispozici už dlouho a výrazné technické změny nejsou, důležité jsou teď spíše obchodní úspěchy a podíl na trhu.

V tomto směru pomohl Apple se svými dotykovými tablety iPad, iPod Touch a iPhone. Díky dobrému designu, velkému rozšíření a nízké ceně v porovnání s jinými dotykovými panely se objevila celá řada programů pro jeho využití v inteligentním domě. Nemusí se psát program pro dotykový panel na míru, ale lze použít několik hotových aplikací od různých dodavatelů, kdy jedna ovládá hudbu, další světla a třetí např. kamerový systém. Je to sice za cenu snížení pohodlí, rychlosti i jednoduchosti obsluhy, ale díky zlevnění je to dostupné širšímu okruhu uživatelů.

2) Jak se podle Vašeho názoru (a především na základě prodejních zkušeností) proměnuje Vaše klientela? Ještě v roce 2006 byl modelovým zákazníkem “dobře situovaný manažer či podnikatel 35-55 let s manželkou či rodinou preferující styl bydlení v rezidenčních zónách v zajímavých lokalitách velkých měst” – to pokud budu citovat dobové články o inteligentním bydlení. Dokázal byste dnes rozdělit Vaše zákazníky na nějaké skupiny podle toho, kolik “inteligence” do svých bydlišť požadují? O jaké systémy je největší zájem? Jsou to jednoduché věci jako interkom a dálková ovládání nebo zákazníci spíše požadují komplexní a sofistikovanější řešení?

Nové je že se mezi zákazníky začínají objevovat i ženy.

Lidé především chtějí jednoduché ovládání technologií v domě, aby nemuseli číst návody a telefonovat dodavateli kvůli každé drobnosti. Hlavně se jedná o ovládání světel, rolet, topení, klimatizace, zabezpečení a audiovizuální techniky.

Mnoho automatizace spíše škodí, někdy to sice inteligentní systém “trefí”, ale častěji dělá něco co právě nechcete. Spíše jsou požadované tzv. scénáře, kdy jedno tlačítko vykoná více předem daných funkcí nebo dálkové zapnutí topení/sauny apod.

Většina klientů nepřichází s jasnou představou co chce, chtějí vysvětlit co je možné a z toho si vyberou. Spíše než opakování stále stejných věcí je vidět celá škála požadavků – od hlídání teploty a hladiny vody v akváriu, přes zapnutí umělého vodopádu při příjezdu auta až po vozík co zaparkuje helikoptéru v hangáru.

3) Jaký je podle Vás klíč k navázání spojení zákazník a technologie inteligentního bydlení? Mým dojmem totiž je, že pokud se systémy prodávají samostatně a roztroušeně, není o ně valný zájem (až na výjimky z řad opravdových nadšenců) – je tím klíčem právě komplexní a “snadné” řešení? Nabídnou hotová řešení jako volitelnou položku u nových bytů?

Lidé ocení pokud vše řeší jen s jedním člověkem, kdo dokáže komplexně poradit. Nicméně nemyslím, že snadná hotová řešení typu “jedna velikost pro všechny” jsou to pravé. Hlavní přínos inteligentního domu vidím právě v možnosti šití na míru konkrétním uživatelům, jinak získáte spoustu funkcí které vůbec nepotřebujete, ovládání se komplikuje a to o co máte nejvíce zájem buď zcela chybí nebo si nevzpomenete jak se daná věc ovládá.

4) Zajímal by mne Váš osobní názor (a vlastně i obchodní) – vnímáte mezi dnes již velmi širokou nabídkou těchto systémů a reálnou poptávkou po nich nějakou výraznější propast? Laicky řečeno – chtějí to ti lidé vůbec? a jak se k tomu staví? Dokázal byste mi prezentovat nějaké názory lidí, se kterými jste se setkal – od pozitivních po negativní?

Pořád ještě zbývá hodně práce ve vysvětlování lidem co je vše možné a někdy je třeba uvést na pravou míru negativní zkušenosti. Mnoho firem hrubě podcenilo množství času který je třeba vynaložit na správnou konfiguraci a programování systému inteligentního domu. Často také řešení pro laického uživatele navrhuje technický nadšenec, který se špatně vciťuje do jejich potřeb a výsledek je neintuitivní a obtížně ovladatelný.

Výsledkem jsou pak negativní ohlasy, kdy lidé na návštěvě v inteligentním domě někdy sami nedokáží ani rozsvítit světlo.

Na druhou stranu správně navržený systém ovládání technologií zrychlí a zjednodušší. Chválu slýchám např. na centrální funkce typu odcházím z domu, jdu spát, kdy jediné tlačítko uvede do žádaného stavu zabezpečení, dveřní zámky, světla, rolety, topení, klimatizaci apod. Nebo když místo pěti ovladačů pro domácí kino dáte lidem jeden, kde se vše zapíná a vypíná jedním stiskem, na dotykovém displeji jsou loga televizních stanic a ze stejného ovladače nastavujete i světla, rolety a topení v celém domě.

5) Technologie inteligentního bydlení, to jsou samozřejmě pojmy jako zábava, bezpečnost, pohodlí. Jsou to ale také pojmy energetická efektivita, ekologie? Nepřečnívá zde ta zábava tak trochu nad reálnou efektivitou či nad úsporami v oblasti energií? A je v tomhle nějaký rozdíl mezi komerečními a rezidenčními projekty?

Ano, je to otázka priorit a v komerčních projektech bývá kladen na energetickou efektivitu větší důraz. Je nutné mít na paměti, že energetická efektivita se nezíská jen řídícím systémem, ten je až poslední v celé řadě rozhodnutí které často mívají mnohem výraznější dopad. Jde v prvé řadě o velikost domu, jeho zateplení, systém topení, větrání, klimatizace. Řídící systém určitě k úsporám přispěje, ale začít je třeba jinde.

Štěpán Beneš (Respekt) / Miroslav Valeš (IQdum.cz)